Medarbejder fra Designskolen indretter nyt velfærdslaboratorium

Anne Halskov, serviceleder og indretningskoordinator på Designskolen Kolding, har indrettet et nyt velfærdslaboratorium for Vejle Kommune. I laboratoriet skal medarbejdere og borgere på handikapområdet teste hjælpemidler, der kan støtte borgerne i deres dagligdag.

Det nye velfærdslaboratorium hedder ”Rubens Verden”. Det er bygget op som et fiktivt hjem for en borger med handikap, "Ruben", og består af et soveværelse, en stue, køkken og badeværelse. I "Rubens Verden" kan borgere og pædagogiske medarbejdere i fællesskab teste forskellige teknologiske hjælpemidler, der kan gøre hverdagen lettere for borgeren.

Teknologi og pædagogik går hånd i hånd
"Rubens Verden" handler ikke kun om at teste velfærdsteknologi. Det pædagogiske greb skal også være på plads.

- Borgere på handicapområdet kan ikke som andre selv tilegne sig teknologien. Det skal de have hjælp til af pædagogerne, og det er her, at "Rubens Verden" har sin berettigelse. Der er findes allerede steder, hvor borgere kan komme og teste teknologi. Det nyskabende i ”Rubens Verden” er, at vi ikke har fokus på selve teknologien, men på hvordan pædagogikken kan understøtte teknologien. Hos os kan borgere og medarbejdere derfor teste teknologien sammen, siger Kirsten Bundgaard, der er handikapchef i Vejle Kommune.

En fleksibel kulisse
Anne Halskov, der er uddannet industriel designer fra Designskolen Skolen, har arbejdet med at indrette "Rubens Verden" hen over sommeren. Hun har netop lagt sidste hånd på projektet, der officielt bliver indviet den 30. september i LæringsCenter Brejning.

- Gennem research og observationer blev det hurtigt klart for mig, at opgaven ikke handlede om æstetisk og trendy indretning men i højere grad om at skabe et rum, som brugeren kan forholde sig til. "Rubens Verden" er derfor en 100 % hvid kulisse, indrettet i en tidløs og neutral stil. Det gør, at det er teknologien og pædagogikken, der er i fokus. "Rubens Verden" kan tilpasses forskellige brugergrupper, teknologier og workshops. At bruge indretning som en aktiv del af en læringsproces for borgere og medhjælpere har været enormt berigende for mig at tage del i og jeg håber bestemt ikke at det er sidste gang, at jeg kommer til at bruge indretning som processværktøj, fortæller Anne Halskov.

Velfærdsdesign i fokus
Designskolen Kolding har velfærdsdesign som et centralt fokusområde. Skolens Lab for Socialt Design har bl.a. arbejdet med at designe sociale relationer til borgere med svært fysisk og psykisk handikap i projektet Design af Relationer. Projektet vandt Kommunernes Landsforenings Innovationspris i 2013 og var et samarbejde mellem Designskolen Kolding, Socialstyrelsen og Vejle Kommune.

I uge 40 og 41 løber DesignCamp2014 ligeledes af stablen. Under overskriften "Welfare as Good Business" arbejder studerende og virksomheder sammen om at udvikle prototyper, der sikrer højere livskvalitet for ældre.