Blev tegner, fordi det var det eneste, han kunne

De fleste af os kender bedst Anders Morgenthaler for hans og Mikael Wulffs daglige og uundværlige tegneserier i Politiken. Er der ikke andet, der kan vække en, kan de. Andre – børnene fx - kender ham fra børne TV og for hans dyrefabler. Og så er der de voksne, der bedst kender ham for hans to voksenanimationsfilm "Araki - The Killing of a Japanese Photographer" ( 2003) og "Princess" ( 2006) – om prostitution og menneskehandel - der begge nåede så vidt som til at blive vist på filmfestivalen i Cannes.

Verden over – herunder i USA - er der millioner af mennesker, der kendes hans og Wulffs striber fra over 300 aviser, og så er der fx i Kolding nogle, der bedst husker ham fra hans studietid i Kolding – en by, han fortæller, han elsker, fordi den er så pissekedelig.

- Da jeg som studerende var gået nok gange op og ned ad gågaden og havde hilst på de andre, der gik samme rute, fandt jeg ud af, at jeg ligeså godt kunne gå hen på skolen for at lære noget, fortalte han, da han i 2014 holdt sin tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor på Designskolen Kolding.

Ugeavisen Koldings journalist, der dækkede forelæsningen, beskrev, hvordan Morgenthalers angreb på begrebet normalitet fik hans notesblok til at rødme. Men hans blok bifaldt Morgenthalers råd til de nuværende studerende: " Øv jer I at kunne klare jer selv. Både gennem økonomisk morads, og kærlighed der brister.Det eneste, I kan regne med her i tilværelsen er jeres gode hoved. Så find ud af indefra, hvad det er, I allerhelst vil foretage jer.

Morgenthaler - illustrator, interaktionsdesigner og filmskaber, uddannet fra Den Danske Filmskole efter uddannelsen i Kolding – blev udnævnt til adjungeret professor, fordi skolen derved ønskede at styrke sin faglige profil inden for kommunikation-, illustration- og interaktionsdesign – og fordi Morgenthaler bevæger sig på tværs af medier og platforme med en stærk stemme, der tør adressere politiske emner samt et højt kunstnerisk og fagligt niveau. Den officielle indstilling betoner, at han har en nerve og fundament i sin streg og illustration, som er genkendelig i alle de mangeartede produkter han står bag. Anders Morgenthaler siger selv, han blev tegner, fordi det var eneste, han kunne. Hans far mente ikke, han kunne leve som tegner, og at han derfor skulle have en ”ordentlig uddannelse”, men heldigvis havde han farfar. En kunstnerisk interesseret øjenlæge, der roste ham i overstrømmende vendinger og sagde: ”Det her skal du gøre.”

I et interview med Niels Thorsen i Politiken fortæller han, at farfar blev fyrtårnet, der udstak kursen.

- Og det er da vildt, at der kun skal ét menneske til at påvirke dig resten af dit liv. Det håber jeg også at kunne gøre med nogle af de ting, jeg laver for børn, siger han. Han vil gerne have børn til at engagere sig og vil gerne lave underholdning, som handler om eksistentielle og moralske ting, men som også har noget kant. Og det selv om det ikke længere er velset at være moraliserende.

- En god børne-film kan jo for fanden ændre børns syn på livet eller give børn et helt andet værdisæt, siger han. Og selvfølgeligt lære dem det, han også sagde til de studerende ved tiltrædelsen: Øv jer i at kunne klare jer selv.