Designer morgendagens sko i sine klassiske sko fra fem år før, hun blev født

Thea Lassens yndlingssko lige nu er et par klassiske hvide lædersko, designet fem år før hun blev født i 1986. – Jeg elsker dem, de er godt håndværk, og de andre synes, jeg er vildt heldig med dem, for man kan ikke købe dem i butikkerne, fortæller hun. Skoene er dem, der hedder ”ECCO TIME”, og Thea har fundet dem i et outlet. -De repræsenterer meget af ECCO’s DNA, og jeg synes, det er sjovt at gå rundt i de klassiske sko og arbejde med det, der måske bliver klassikere for dem, der er børn i dag, siger hun. Thea Lassen arbejder som Material & Color designer i ECCO’s Concept Lab, i materiale og farve teamet. Dette team udvikler de farvekombinationer og materiale -koncepter, som de sammen med skodesignerne vælger endeligt look og kollektion fra.

Hun fokuserer lige nu på at udvikle nye sko-materialer, primært strik og væv. Hvilke materialer kan sættes sammen? Hvad kan materialet? Kan man blande uld og polyester, så man får den lækre fornemmelse af uld, uden at de korte uldfibre bliver et problem, og kvalitets kravene overholdes? Svaret på det sidste er ja. Det er lykkedes designerne i afdelingen at lave et materiale, der har bestået ECCO’s høje kvalitets-testkrav. -Sko skal kunne holde til ufatteligt meget. De skal kunne gå tusindvis af kilometer og tåle alt fra vand, sne og høje og lave temperaturer. Det kan de nye tekstiler, fortæller Thea Lassen. Hun synes, det er modigt af ECCO at arbejde med tekstiler på en ny måde, og da man kan skræddersy tekstiler til den enkelte sko på en helt anden måde, end man kan med læder, giver det mange nye muligheder. Hun designer ikke blot metervarer, men også print eller et mønster specifikt til skaftet af en specifik sko. - Vi har bl.a. lavet en højhælet sko med skræddersyet mønster og en strikket støvle, siger hun. Hun synes selv, hun er med til at rykke grænser. Materialerne er meget mere 3D end almindelige tekstiler og mere vilde. - Særligt et af dem er jeg spændt på, hvordan folk vil tage imod, siger hun. Materialet og designet skal både passe til ECCO’s DNA og kunder, og samtidig må det gerne overraske lidt, siger hun. - Vi er altid på jagt efter ECCOs look. Pludseligt mærker vi, det er der. Det passer bare ind, og så går det stærkt med at få materialer færdig udviklet og brugt i skoene. Det gør mig glad.

Hvorfor Designskolen Kolding?
Kreativetet har altid været en stor del af mit liv og jeg ”ser med hænderne”. Designskolen i Kolding har givet mig faglige værktøjer til at skabe gennem processer. Det har været et naturligt valg at tage en kandidatuddannnelse i tekstildesign, da det har skabt en større forståelse af at arbejde professionelt med design og designprocesser, samtidig med jeg har kunne dykke mere ned i tekstilerne.