Fakta
Om projektet
Der er ikke et samlet kompendie og undervisningsmateriale i formanalyse og formudvikling på dansk på DSKD. De studerende kan have svært ved at koble den praktiske undervisning med den teoretiske undervisning i form på 1 år. De studerende får ikke trænet deres sprog om form i forhold til deres designpraksis.
Med udgangspunkt i ovenstående udfordringer vil projektet sigte efter at besvare nedenstående spørgsmål: Hvordan kan vi udvikle et tidssvarende og relevant undervisningsmateriale til brug i undervisning af formanalyse, formforståelse og formudvikling for designstuderende?
Projektets formål
Med projektet ønskes at udvikle et vokabularium, der støtter den studerendes bevidsthed om form, samt et analyseredskab til forståelse af designobjekter. I relation til undervisningen på skolen vil projektet beskæftige sig med både todimensionel og tredimensionel formforståelse og udvikling da de to aspekter af form anvendes på skolen men også er indbyrdes forbundet i relation til at opbygge en forståelse af form og udvikling af form.
Metoder og resultater
Projektet er tilrettelagt efter design og udviklingsmetode modellen 5C (Friis & Gelting, 2011) og 6C (2016) og bevæger sig fra at undersøge og indsamle viden om det der findes til at udvikle viden om det der ikke findes endnu, ved at veksle imellem refleksion og handling og med faser af indsamling, analyse, syntese og konkretisering.
Da der er tale om et KUV vil designfaglig praksis og fagets arbejdsmetoder fylde meget i projektet og formidling internt er en meget vigtig del af den afsluttende fase. Kortlægning af behov og viden: Interviews med uddannelseschef, fagledere og med undervisere. Gennemlæsning af relevant litteratur, som repræsenterer State of the Art Analyse: Kortlægningen af behov og viden grupperes i henholdsvis sprog, analyse og formudvikling for at skabe indsigter til projektet. Syntese/konkretisering og test: Indsigter fra analysen anvendes til udarbejdelse af Vokabularium om form, Analyseredskab til studerende, Metoder til formeksperimenter. Formidling: Et undervisningsmateriale, evt. i form af E-bog, der indeholder vokabularium om form, analyseredskab og metoder til formeksperimenter.