Skodesign der bryder grænser

Når designkendere siger “ECCO”, siger de også Ejnar Truelsen, chefdesigneren bag ECCO Joke, Track, Shark, Biom and Soft, Eccos mest populære sko nogensinde. Og også den mand, der fandt på at printe virksomhedens logo ind i skoens gummisål, så folk over hele verden kan se, at der gik en i Ecco-sko på stranden før dem. Ejnar Truelsen er ECCO, og ECCO er ham. Hans adresse er Ecco Alléen 2. Han designer ikke bare deres sko, han har også designet det verdenskendte logo. Han er vokset op i Bredebro – ligesom virksomheden – og han startede på Ecco som modelløreev i 1971. Fra 1973 til 1977 studerende han tegning & grafik på Kunstværkerskolen i Kolding, men efter CF-tjeneste og et job i et reklamefirma, var han tilbage i Bredebro i 1979. Nu som designer. Men rigtig væk var han aldrig. Han opfandt faktisk Joke, mens han lavede skitser til et projekt i skolen.

I sin mangeårige karriere i Ecco har Ejnar Truelsen formået kontinuerligt at forny og videreudvikle Eccos designprofil, uden at arv, genkendelighed og historie er gået tabt. - Min motivation kommer fra den frihed, jeg har her på Ecco. Her kan jeg være mig selv og gøre mine ideer til virkelighed. Jeg ser det som min opgave konstant at udfordre og skubbe grænserne for, hvad der er muligt inden for produktionen. Nogle gange designer jeg sko, som ingen tror kan lade sig gøre, men jeg bliver ved, fordi jeg tror så stærkt på ideen. Det er en fantastisk følelse, når det lykkes at finde en måde at realisere den på, siger han.

Gennem årene har han konsekvent designet sko med unikke personligheder og deres helt specielle look. Sin største inspiration får han af at se på folk sådan som de går omkring i deres dagligdag, og hvordan de interagerer med hinanden.

Han siger selv, at hans værktøjer er livet, tidens puls og gadebilledet. – Mennesker inspirerer mig. Når jeg spotter et nyt designtalent, er det ofte evnen til at kombinere ting, der fænger mig. De skal have kant. Med en række succeser bag sig kan Eccos chefdesigner indimellem godt mærke forventningerne og presset om at levere noget nyt. Igen. – I de perioder, hvor jeg tegner, virkelig tegner, er jeg ikke ret omgængelig, indrømmer han.

Men inspiration og ideer er han endnu ikke løbet tør for.- Processen er vidt forskellig fra sko til sko, men det starter altid med blyant og papir, siger han. Det præger hans kontor: Et kontor med to skriveborde. Et med papir og blyant. Et med computer og avancerede tegneprogrammer. Og så har han et chatol, fyldt med sko, der kan lukkes i en fart, når der kommer gæster, der ikke skal se med. Ikke endnu i hvert fald.

Han tænker selv tilbage på 1980’erne med stor glæde. – Beslutningsprocesserne var korte, Ecco var et ungt produkt og i en division for sig. Vi var ekstremt innovative, og det gjorde mig stolt. I 1990’erne var virksomheden knap så eksperimenterende, men i 2003 brød han igen lydmuren med lancering af skoen Shark. – Shark lå faktisk i skuffen nogle år, fordi ingen troede, det rent produktionsmæssigt kunne lade sig gøre. Så Shark ventede på modet, fortæller han.

I et interview blev han engang spurgt, hvad han tænker, når han ser sit design gå forbi? – Det kommer an på, hvem der har dem på! Men jeg er tilfreds, når jeg ser, at folk er glade for dem. Det fungerer først, når folk er glade for dem. – Hvor mange par sko har du selv ? ville intervieweren også vide. – Ikke nær så mange, som du tror. Måske 40-50 par. Men jeg har altså faktisk svært ved at smide ud. Det må jeg indrømme.

En fantastisk eksponent for den trend, hans gamle skole – hvor han nu er adjungeret professor – nu satser på: At skabe bæredygtighed ved at skabe ting, man er så glad for, at man bruger dem igen og igen og aldrig kasserer dem.

Født 1953

Uddannelse