Statens Kunstfond: Det er ikke småting, der dukker op af hans reagensglas

Jeg blev optaget på Danmarks Designskole i København i 1984. Imidlertid valgte jeg at fortsætte mine studier på Designskolen i Kolding i 1987, hvorfra jeg tog afsluttende eksamen som keramiker i 1990. Skolen i København var på daværende tidspunkt mere rettet mod brugskeramik som stel, beholdere og skåle. Skolen i Kolding bød på andre muligheder, og der var blandt andet fokus på nutidigt skulpturel keramik. Skolen i Kolding havde flere udenlandske gæstelærere med blik for de nye globale tendenser, og de studerende blev trænet i kunstnerisk selvstændighed og i at opnå et meget højt håndværksmæssigt niveau.

Fra 1996- 2004 var jeg leder af Afdelingen for Keramik og Glas på Danmarks Designskole i København.

I begyndelsen af min karriere (1990) var mine værker enkle og æstetiske i udtrykket med reference til den danske keramiktradition. Mine daværende intentioner var at lave mine egne regler for at kombinere geometriske former, hvor form og dekoration arbejdede sammen for at opnå en optisk effekt.

Fra slutningen af 90-erne ændrede mine arbejder sig fra de mere klassiske og traditionelle former til mere skulpturelle former, der skulle pirre tilskuerens opfattelse og fantasi, og fra 2005 kom skiftet fra den traditionelle forståelse af de klassiske former, og jeg lavede et radikalt skift til et mere uformelt udtryk med pigge og kugler glaseret i ofte udfordrende farveglasurer.

I 2007 begyndte jeg at arbejde med et nyt udtryk ”Tied-Up”, Et udtryk som jeg fortsat arbejder med og hele tiden udvikler. Objekterne er kugler bygget op som skulpturer, der opbindes med kontrastsnører i læder eller PVC. Til mine Tied-Up objekter laver jeg selv alle mine gipsforme, hvori jeg modellerer kuglerne. Når leret har den rette konsistens, modellerer jeg kuglerne sammen til skulpturer. Når skulpturerne er tørre, bliver de slebet helt glatte. Herefter forglødes skulpturerne, og glaseringsprocessen kan gå i gang. Skulpturerne glaseres og re-glaseres og brændes op til 3-4 gange for at opnå et fuldstændigt perfekt og monokromt udtryk. Endelig bindes skulpturerne op i læder- eller PVC snører, hvor kontrasterne med snørerne giver værket et abstrakt rummeligt skulpturelt og grafisk stærkt udtryk.

I 2013/14 begyndte jeg at arbejde med håndmodellerede organiske objekter. I objekterne fokuserede jeg på objektets bevægelse, hvor jeg fremhævede de konvekse og konkave kurver. Mine organiske objekter er som i mine Tied-Up værker alle slebet glatte og glaseret og brændt flere gange. Alle værker er glaseret i hvid sanitetsglasur. Herefter er værkerne hånddekoreret med sort keramisk transfer. Med dekorationen ønsker jeg at vise kontrasten til objektets form, og hvordan jeg kan ændre skulpturens bevægelser, men også hvor jeg kan fremhæve skulpturens grafiske udtryk.

I mine nye sorte organiske værker arbejder jeg fortsat med de håndmodellerede objekter. Her er det i den monokrome sorte glasur, jeg visuelt ønsker at vise hvordan skulpturens form bliver påvirket af og tiltrækker omgivelserne i spejlingerne i glasuren som giver kontrast til skulpturens form.

I 2013 modtog jeg Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat med begrundelsen: ”at Ipsen er en af de mest begavede keramikere i landet. Hans arbejder er ofte af grundforskningsmæssig karakter, og det er ikke småting, der dukker op af hans reagensglas. Og det er altid smukt, ja, faktisk lækkert. Men Ipsen er ikke materialeromantiker. Udtrykket er næsten altid teknisk og glat industrielt. Noget så sjældent som cool, formalistisk uromantisk poesi” hed det blandt andet i indstilllingen fra kunstfonden.

Født i 1966

1984-1986: KADK