Fra Kolding til Kreuzberg

18. november 2016. Jeg sidder i toget fra Berlin til Danmark. På vej hjem for at besøge min far. Det meste af Berlin Mitte er afspærret på grund af Obamas sidste officielle besøg som USA’s præsident. Både min far og Obama har været inspirationer i mine livs- og karrierevalg. Min far var typograf og hjembragte mit navn i gammeldags blytyper og papir i store formater og forskellige kvaliteter fra bogtrykkeriet. Han byggede et arbejdsbord til mig, som fyldte det meste af mit værelse, hvor jeg med store armbevægelser kunne udfolde mig. Inden jeg vidste, hvad grafisk design var, elskede jeg bogstaver, typografi, at sætte tekster og billeder sammen.

At det blev Designskolen Kolding, der blev mit studievalg, var Annes fortjeneste. Hun studerede på Linien for Tekstil og inviterede mig på besøg på skolen. Jeg blev høj af stemningen – af at man kunne arbejde på den måde. I et kæmpe værksted i en gammel fabrik med høj musik og kaffe og sammen med andre udvikle fantastiske projekter. Sådan ville jeg også studere og arbejde – bare med visuel kommunikation i stedet. Skolen var meget fokuseret på værkstedsaktiviteter. Vi afprøvede et hav af materialer og teknikker a la den tyske Bauhaus-skole og lærte at eksperimentere os frem til resultaterne. En fremragende måde at lære på.

På 4. år skulle skolens afdelinger samles i den nuværende bygning i Kolding. Skolen skulle have nyt navn, og en ny visuel identitet skulle skabes. Vi var fire studerende, der blev spurgt, om vi ville løse opgaven i samarbejde med designvirksomheden Kontrapunkt. Vi flyttede til København og rykkede ind hos Kontrapunkt. Skolens nye navn blev Designskolen Kolding. Vi arbejdede med alle dele af designprocessen fra udvikling af navn og visuel identitet til trykning af skilte, møder med skolen samt præsentation af hele projektet for hundredevis af designere på skolen. En genial måde at blive kastet ud i virkeligheden på. To af os skulle efterfølgende tage afgang – Hervé le Gallo og jeg. Vi gjorde det sammen. Vi fik undervejs tilbudt en stor designopgave og startede vores firma, Tank Design. Virksomheden eksisterede i to år, hvorefter jeg startede mit eget. Jeg fokuserede på kunst- og museumsverdenen og har gennem mange år arbejdet med bogdesign for kunstnere og kunstmuseer. At designe bøger, der afspejler en kunstners eller en udstillings univers, er dybt inspirerende.

I 2002 mødte jeg min kæreste, Jørgen Smidstrup, også designer med egen virksomhed. I 2008 på Lower East Side i New York oplevede vi New Yorkerne græde af glæde og danse i gaderne natten efter den 4. november, hvor Obama blev valgt som præsident. Obamas valg-slogan var YES WE CAN. Og vi besluttede, at det kunne vi også – og startede vores fælles firma, Lower East. Vi arbejder med visuel kommunikation med kunder inden for kunst, kultur, arkitektur, undervisning og startup-virksomheder. Vi arbejder bredt med bogdesign, webdesign, udvikling af visuelle identiteter etc. Vi underviser i “How to communicate your new business”. Vi arbejder med kunder i Danmark, Berlin og Schweiz og rejser meget og meget gerne efter spændende opgaver. I 2013 åbnede vi Lower East Lab i Berlin, Kreuzberg. I et 200 m2 stort gammelt trykkeri, hvor vi med høj musik og god kaffe udfolder os og udvikler idéer og projekter. Her har vi workshops og co-working space. Vi er træningsbane for praktikanter, og vi opfordrer vores kunder til at komme her og arbejde sammen med os. Vores drøm er fortsat at udvikle Lower East Lab som et levende rum, hvor design er udgangspunktet, og leg, åbenhed og udveksling er præmissen.

Tak til min far, Anne og Obama – og til Designskolen Kolding.