Design er et mindset, vi kan tage med ind i organisationen

Jonas Smedegaard Buus er ikke den store fan af designstjerner. – Det er ikke dem, verden har brug for i fremtiden. Den har brug for designere, der kan samarbejde og facilitere processer, er åbne for nye metoder, nye teknologier og har god forretningsforståelse, siger han. Til gengæld mener han så, at de designere, der kan det, kan skabe stor værdi, hvor de bliver ansat. – Og det ved de store virksomheder. Mange af de største virksomheder i verden arbejder allerede med strategisk design og beslægtede metodikker, siger han. Han arbejder selv i een af dem, Danske Bank, det vil sige – han er Head of Customer Experience i Danske Banks MobileLife, en innovationsenhed, Danske Bank har etableret på siden af bankforretningen. Innovationen kan ikke gå hurtigt nok inde i selve banken, er rationalet.

MobileLife skal ruste banken imod truslerne udefra. Den skal ikke risikere et Kodak moment, fordi den ikke ser et ændret trusselsmønster i tide og handler hurtigt nok. Hvor truslen tidligere var de andre danske banker, er den i dag måske en ny teknologi, en ændret adfærd, helt andre virksomheder end banker og måske ikke danske, men udenlandske. Nogle af de 150 ansatte kommer fra banken med stor viden om bankforretning- og processer. Andre har erfaring fra designvirksomheder og start-ups, nogle er eksperter på IT-udvikling, processer, analyse, research og strategi. I Jonas’ afdeling er der fx både antropologer, servicedesignere og designere med erfaring fra branding, ux og digital design, som arbejder i spændingsfeltet mellem design af services og oplevelser. Netop nu arbejder man bla. med en ny service, JUNE, der skal gøre investering tilgængeligt for alle. – I dag skal man have mange penge, stor indsigt og hjælp fra en rådgiver for at komme i gang. Med JUNE får man en digital platform, der gør det billigt, transparent og nemt for alle, fortæller han.

Jonas Smedegaard Buus’ vej til banken går fra Designskolen Kolding, over eget bureau i en garage i Skelbækgade med sine to brødre, en kandidatgrad fra Danmarks Designskole, jobs i nogle af Danmarks store bureauer og Designit, Europas største designvirksomhed. –Designit var kærlighed ved første blik, siger han. Og kærligheden var gengældt – han blev direktør – og fik erfaring med salg, budgetter, ledelse og strategi. Men nu har han flyttet sig – fra konsulentsiden til kundesiden. Med en tyrkertro på, at design kan bruges til at lave helt nye produkter, der kan ændre verden. Med en oplevelse af, at han er flyttet fra den yderside, konsulenter sidder på, ned i materien. Og med en sikker forvisning om, at hvis vi bruger designtænkningen rigtigt, rummer den det, der skal til, hvis noget nyt og attrativt – noget, der ikke er set før – skal på markedet. - Med design kan vi møde behov, vi måske ikke på forhånd vidste var der, men som vi har været med til at identificere. Den er et mindset, vi kan tage med ind i organisationen.

Jonas Smedegaard Buus nægter at finde en illustration til dette portræt af noget af det, han har lavet som designer. – I kan få et procesbillede med en masse post-it’s. Det er sådan, jeg ofte har brugt min uddannelse, siger han, Og de ting, jeg er allermest stolt af at have været en del af, har kun været muligt gennem tæt samarbejde med kunder og kollegaer. Det vil jeg ikke tage æren for.