Fra store arkitektoniske projekter til design af ny sutteflaske

Gennem hele min karriere har jeg været involveret i projekter, der har varieret i omfang og kontekst, fra store arkitektoniske projekter til design af en ny sutteflaske, fra chokoladeemballage til det officielle VM skaksæt. Jeg er uddannet (BA) fra Institut for Industrielt Design på Designskolen Kolding; senere flyttede jeg til London for at tage en masteruddannelse i design produkter på Royal College of Art. Siden eksamen fra RCA har jeg været ansat i forskellige design- og arkitektfirmaer i London, herunder Pentagram Design og Foster & Partners, hvor jeg designede og udviklede produkter inden for et bredt spektrum for internationale klienter, der er de førende på markedet. Dette arbejde har givet mig en grundig viden om at arbejde med et bredt udvalg af materialer og produktionsmetoder og også givet mig et stort kendskab til, hvad der skal til for at stå i spidsen for moderne design projekter fra ideudvikling via udvikling til implementering.

Efter ti års arbejde inden for faget besluttede jeg at begynde at arbejde for mig selv, og det gør jeg nu fra en tegnestue i London. Jeg har også en deltidsstilling som designvejleder på RCA, hvor jeg er leder af 'Design Through Making ' platformen i afdelingen for designprodukter. Mit arbejde er meget forskelligartet, men altid forankret i en designtilgang, hvor funktion betragtes som noget smukt og vigtigt, og hvor ’problemer’ anses som muligheder for at skabe nye og bedre løsninger.

Som designer er jeg drevet af en nysgerrighed efter at finde løsninger på uløste design problemer, baseret på grundige observationer, forskning og studier af, hvordan folk engagerer sig og interagerer med miljøer, service funktioner og produkter. Jeg bruger derefter denne viden til at forenkle komplekse produkter og omforme almindelige genstande til betydningsfulde og smarte produktløsninger. I nogle tilfælde betyder dette en mere effektiv integrering af funktioner, teknologi og materialer – men resultaterne bliver også bedre! I andre tilfælde nytænker jeg problemerne og prøver at komme med en udfordring til, hvordan vi traditionelt gør, tænker og designer ting.

Kombinationen af at være vokset op, blevet uddannet i og have arbejdet i den danske designkultur med efterfølgende mere end ti år inden for den moderne designindustri i England har inkorporeret nogle kerneværdier, der driver mig til at skabe innovative designprodukter af høj kvalitet; det får mig også til at finde nye måder at finde systemiske løsninger og skabe genstande, der fungerer, ser bedre ud og føles bedre. En rejse, der startede for 15 år siden på Designskolen Kolding , resulterede i, at et af mine projekter i 2011 fik en pris som del af den danske Craft Collection CC15.